Höstlovsläger för Grupp 1

Aktuella nyheter från SS04

Här hittar ni alla nyheter och pågående aktiviteter hos oss.

• 31 okt 2014

Måndagen den 27 oktober t.o.m. lördagen den 1 november så befinner sig Grupp 1 på läger i Sundsvall/Njurunda.

Bilder - klicka här

Instagram: #simlägernjurunda2014

Simmarnas dagböcker:

Tisdagen den 28 oktober

Vi gick upp kl 06.15 och gick ner och åt än mycket god hotellfrukost. Efter frukosten gick vi upp till vårat rum och började packa  simväskan samtidigt som vi kollade på AFV där några bebisar hällde vatten i blöjorna på varandra. Klockan 07.20 samlades alla i lobbyn för att åka gemensamt i minibussarna till träningen. Träningen började 08.00 men klockan 07.45 började uppvärmningen på land för att värma upp musklerna. Träningen bestod av endast en serie + insim/avbad, serien varade i 1h och 15min och såg lite olika ut beroende på om man simmade frisim eller spec; (100 ss fri + 75 friben) eller (75 spec + 75 spec ben). Denna serie var en något längre variant av en serie som vi simmade för någon månad sedan, en serie som man inte glömmer i första taget. Man kände sig rejält mör i kroppen och trött mentalt efteråt, men trots det tog vi oss direkt från bassängen till ett landträningspass. Där passade Ola på att fota oss trötta simmare när vi slet. Så roligt kan tränaren ha, för övrigt agerade Ola paparazzi även under simpasset. Därefter blev det ett välbehövt besök på ICA för att inhandla mellanmål osv. Sedan skjutsades vi till Jannes smultronställe- hantverkarstugan, där vi käkade lunch och senare åkte vi hem till hotellet. Där hade vi en del  fritid och hotellfika bestående av kladdkaka med kokosfyllning -mmmm..... Därefter samlades vi för avfärd till nästa träningspass. Träningen började klockan 16 och inleddes med att vi fick ligga och flyta runt i vattnet. Därefter delades passet upp för bröstsimmare och frisimmare. Janne skötte bröstsimmarna och Ola frisimmarna. Fokuset låg för båda grupperna på teknikträning, alltså inte så hög intensitet som förmiddagen. I slutet av passet släckte nån ner hela simhallen, ställde ut ljus och satte på lugn musik. Efter simpasset gick vi en trappa upp till ett rum och körde "massage" av ömma muskler mha. taggiga rullar. Skönt tyckte vissa, smärtsamt tyckte andra, roligt tyckte Janne och Ola. Sedan åkte vi hem och under färden förhörde vi varandra om dagens fråga; "- Vad är ditt bästa resminne?" Innan middagen höll Janne sen en liten samling där han egentligen inte sa nåt viktigt alls tyckte vi som var hungriga och ville ha middag!  Av: Hannah, Rebecca och Filippa

Onsdagen den 29 oktober

Strax innan halv sju ringde väckarklockan. Lite halvt sovande masade vi oss ner till frukosten för att starta dagen. Sedan bar det av till dagens enda simpass - 08.00-10.00 – med tillhörande landträning i en timme efteråt. Fokus på detta pass var starter, hur man ska stå på startpallen för bästa frånskjut. För att få öva starter och reaktioner var dagens huvudserie 20x25 valfritt max från pall med starttid 2min. Ett sprintpass som gav bra tider och trötta simmare. Landträningen bestod av rullning (massage med piggiga rullar) och styrka med kettlebells och hantlar. Efter dagens träningspass åkte ett gäng hungriga simmare (och tränare) för att äta lunch. Efter lite vila på hotellet så var det dags att gå till dagens aktivitet. Lite undrande och fundersamma simmare började gå mot det som skulle visa sig vara Himlabadet – äventyrsbadet i Sundsvall. Där väntade en överraskning som dom flesta blev nyfikna på – nämligen surfing i en surfstream. En konstgjord våg att surfa på. Alla hade riktigt kul och det blev en mycket lyckad eftermiddag.  Dagen avslutades med lite fortsatt lek i äventyrsbadet och en god middag. Klockan 22.00 bar sig alla av mot sängen för att sova och ladda inför morgondagen. Av: Alexandra, Mathilda och Hanna

Torsdagen den 30 oktober

Dagen började segt för många efter kanske en lite för rolig gårdag. Vi alla var lättade över att första träningspasset denna morgon var som ett litet återhämtningspass eftersom vi alla var trötta. Passet började med lite andnings övningar som senare gick över till ryggsim och som vi sedan avslutade med lite bröstsim. Även landträningen var återhämtande då vi körde lätt styrka och rullade lite med det speciella rullarna för att mjuka upp musklerna. Däremot fick vi reda på att eftermiddagsträningen skulle bli aningen jobbigare än de förra passen... När vi var ombytta och färdiga så for vi vidare till vårt lunchställe. Det var en liten buffé som de förra dagarna men med lite nya rätter. När vi alla hade käkat klart så åkte vi tillbaka till hotellet där vi fick cirka tre timmar till att ta det lugnt på hotellet innan vi skulle dra vidare till den omtalande eftermiddagsträningen. Vi samlades tjugo över tre i lobbyn för att gemensamt åka till badet. Passet som vi ska köra är 12x50 max. Olika simmare körde olika simsätt och kombinationer. Passet blev tungt för alla men kanske lite tyngre för en del. Efter serien så körde vi igenom ett lite längre avsim för att sedan förbereda oss på att åka hem till hotellet igen. När vi kom hem så blev det middag på direkten. Sedan så hade vi en liten samling i lobbyn och efter det så fick vi fritid till vi ska sova. Av: Erik, Edward och Frederick

Fredagen den 31 oktober

Fåglarna som kvittrade och solen som tittade in genom fönstret vid kvart över sex i morse väckte oss från vår skönhetssömn... Okej, det var inte riktigt så vi vaknade. Vi såg snarare ut som zombies hela bunten när vi vid halv sju sågs nere vid frukosten. Det som egentligen tog oss upp i morse var den delikatessa frukosten och inte det kommande träningspasset. Efter lite bacon och annat gott så bar det iväg mot simhallen för det näst sista simpasset här i Sundsvall #simlägernjurunda2014. Efter lite härlig musik i bilen, exempelvis Olas ”Zig zag” med Sjukstugan, så var vi alla taggade på att hoppa i vattnet och räkna kakelplattor. Det var olika pass så vi blev uppdelade på olika banor. Några simmade ett pass med frisimsteknik medan andra simmade fjärils- och bröstsimsteknik. Enligt Janne var det ett så kallat ”myspass” men det höll vi andra inte riktigt med om… Det var helt enkelt jobbigt ändå! Vi alla blev lite smått sugna på att hänga på tanterna och deras vattengymnastik efteråt, men efter det (o)mysiga simpasset så ville vi alla bara springa in i den efterlängtade duschen och varma bastun innan det var dags för att löpa ute i den härliga höstsolen. Efter några vändor upp och ner för en brant backe så satte sig ett gäng trötta simmare i mini-bussarna för att åka iväg och äta lite lunch. En rolig överraskning var också att Johannes Skagius hängde på. Dagens lunch bestod utav taco-buffé och trevligt sällskap. Inte nog med den härliga lunchen med Skagius så fick vi även en kort föreläsning av stjärnan om bland annat att man inte ska träna när man är sjuk och att det är viktigt att äta rätt och sova bra. Vi alla blev väldigt imponerade och motiverade av Johannes ord! Efter en gruppbild med Johannes så fick vi alla gå upp på våra rum och vila en stund innan det var dags för dagens aktivitet. Högst uppe på ett berg med staden Sundsvall ”under” oss bowlade vi. Vi kan säga så här – simmare hör hemma i vattnet! Men några strikes och en hel del spärrar samt en förbannad Ola (han förstår sig inte på bowling) fick vi med oss tillbaka till hotellet. Där väntade dagens middag på oss och den bestod utav pulled pork och sötpotatisgratäng. Det känns konstigt att vi redan i morgon ska åka hem till Stockholm igen. Det har varit ett mycket roligt och bra träningsläger och vi alla är en erfarenhet rikare. Nu väntas det massor av hård träning hemma i kära Vasalund och nya utmaningar väntar. Eat, swim, sleep, repeat! Av: Julia, Sophia och Tiffani